"Piloten worden verondersteld niet bang te zijn"

De chaotische toestand in het Europese luchtruim heeft ook gevolgen voor de piloten, die soms op een andere manier moeten vliegen dan normaal. Toch zijn ze niet bang, zegt piloot Tom Mertens in het Radio 1-programma Peeters & Pichal.
Foto archief

"Een piloot is verondersteld om ervoor te zorgen dat hij niet bang is", zegt Mertens, die voor een Duitse luchtvaartmaatschappij vliegt.Ā  "In de luchtvaart houden we niet zo van gevoelens, maar van zekerheden."

"De luchtvaart heeft de veiligheid altijd hoog in het vaandel gedragen, dat is de absolute prioriteit", zegt de piloot. "Ik denk dat de maatregelen die de afgelopen dagen genomen zijn, zeker aan de veilige kant waren, het was misschien wel iets tƩ veilig."

"Als je door een dichte aswolk vliegt, is dat gevaarlijk en je weet dat het veilig is als er geen aswolk is. Wat daartussen ligt is een grijze zone, letterlijk en figuurlijk", zegt Mertens. "Ik heb vertrouwen in de mensen die dat bestuderen, in de meteodiensten die zeggen van dit is gevaarlijk of daar zou een gevaar kunnen zijn. Je ziet de as niet en je kan ze ook niet detecteren in het toestel, dat is juist het gevaar. Daarom moeten we vertrouwen op de mensen die het wel kunnen zien met bepaalde weersatellieten, maar bang zijn we niet".

"Het is mogelijk dat we de volgende dagen op zicht zullen moeten vliegen, volgens de Visual Flight Rules (VFR). Normaal vliegen we op instrumenten met een Boeing of een Airbus, waarbij zeer veel dingen voor ons worden geregeld", zegt Mertens. "Je bent dan zelf verantwoordelijk dat je niet met een ander toestel botst. DeĀ  luchtvaartmaatschappijen zijn daar meestal niet voor te vinden, maar het is te begrijpen dat maatschappijen naar creatieve oplossingen zoeken in de huidige omstandigheden."Ā 

"Persoonlijk ben ik ook geen voorstander om zo te vliegen, maar als mijn maatschappij mij vraagt dat te doen dan zal ik dat bekijken met mijn copiloot en als alle vakjes op groen staan, dan doen we dat misschien wel", aldus Mertens.

Meest gelezen