Dieselwagen pas voordeliger dan benzine vanaf 30.000 km/jaar

Een dieselwagen is pas voordeliger dan een benzinewagen als je er minimum 30.000 km/jaar mee aflegt. Dat blijkt uit de budgettest van mobiliteitsclub VAB. Die vergeleek voor 10 modellen wagens de benzine- en dieselmodellen met elkaar op basis van de kostprijs per kilometer.
BELGA/WAEM

Met zijn budgettest zoekt de VAB uit wanneer een dieselwagen financieel interessanter wordt dan een benzinemodel. Daarvoor vergeleek de VAB wagens op basis van hun kostprijs per kilometer. Voor 10 verschillende modellen werd telkens een diesel- en benzinemotor met een gelijkwaardig vermogen vergeleken. Daarnaast werden ook de kosten van de wagen bekeken.

De resultaten van die budgettest van de VAB wijzen op de voordelen van benzinewagens. De kloof met dieselexemplaren wordt immers almaar groter. Het zogenoemde omslagpunt, wanneer een dieselwagen voordeliger is dan een vergelijkbare benzinewagen, is opgeschoven. Jarenlang lag de grens op 25.000 kilometer per jaar, nu rekent de VAB op 30.000 kilometer per jaar. De gemiddelde Belg rijdt slechts ongeveer de helft, nl. 15.000 km/jaar.

De VAB adviseert bestuurders die minder dan 10.000 kilometer per jaar rijden om geen dieselwagen te kopen. De meerprijs in gebruik loopt dan op tot 5 eurocent per kilometer. Daarnaast is de slijtage van een dieselwagen veel hoger.

Brandstofprijs

Dan zijn er nog de verschillen naar verbruik. Dieselwagens wijken het sterkst af van het normverbruik dat de constructeur aangeeft. In de praktijk verbruikt een dieselwagen bijna één derde meer in de praktijk. Voor een benzinemodel is dat verschil slechts 15%.

Bovendien wordt het verschil tussen diesel en benzine aan de pomp steeds kleiner. In vier jaar tijd is dat prijsverschil nagenoeg gehalveerd. Hierdoor duurt het veel langer voor een dieselrijder de meerprijs van zijn wagen heeft terugverdiend. Ter vergelijking: een dieselrijder deed in september 2009 nog 0,31 euro voordeel per liter. Dat bedrag is intussen bijna gehalveerd tot 0,165 euro.

Los van die bevinding worden dieselwagens op zich ook steeds duurder. De gemiddelde meerprijs van een dieselmodel ligt boven de 2.000 euro. Om aan de strengere uitstootnormen te voldoen, is duurdere technologie nodig. Hoe moderner en bijgevolg zuiniger en minder vervuilend, hoe duurder de dieselmotor wordt.

Fiscaliteit

Daarnaast is een dieselwagen ook fiscaal minder interessant geworden sinds de afschaffing van de federale ecopremie van 15% op kleine dieselwagens. Tot 2012 was een kleine dieselwagen door de premie per definitie een pak goedkoper dan de benzineversie.

Ten slotte is ook de nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV) in het nadeel van dieselwagens. Een auto wordt sinds 2012 immers belast op basis van de hele uitstoot, en niet enkel van CO2. Daardoor betalen kleine dieselwagens veel meer BIV dan daarvoor.

Meest gelezen