James Arthur Photography

E17-viaduct in Gentbrugge net vernieuwd maar buurtbewoners klagen alweer over geluidsoverlast

Buurtbewoners van het E17-viaduct in Gentbrugge, in Gent, klagen opnieuw over geluidsoverlast.  De brug werd twee weken geleden nog maar heropend, na grote onderhoudswerken waarbij extra aandacht ging naar het verminderen van geluidshinder. "Maar de hinder is nu zelfs groter dan ervoor. Ze zouden beter de snelheidslimiet verlagen", klinkt het bij actiegroep Viadukaduk. Het Agentschap Wegen en Verkeer neemt de klachten serieus en belooft de zaak te bekijken.

Tijdens de renovatie van het E17-viaduct in Gentbrugge had het Agentschap Wegen en Verkeer extra aandacht voor het verminderen van geluidshinder. Zo werden de voegen in het wegdek vervangen door een stiller type, werden de verouderde geluidsschermen vernieuwd of vervangen door hogere schermen, en het viaduct werd afgewerkt met geluidsarm asfalt. Maar die moeite is volgens actiecomité Viadukaduk tevergeefs. "Twee weken na de heropening van het viaduct is de geluidsoverlast in de buurt sterk toegenomen. De mensen in de wijk vragen zich af waar die werken eigenlijk toe gediend hebben", klinkt het.

Lees voort onder de afbeelding.

Overzicht geluidsschermen viaduct Gentbrugge
Agentschap Wegen en Verkeer

"Sinds de werken erop zitten, krijgen we dagelijks klachten van buurtbewoners. De mensen zijn boos dat de geluidshinder en onleefbaarheid weer volledig terug is", zegt Hans Verbeeck, voorzitter van actiegroep Viadukaduk. "We zien dat ook in onze geluidsmetingen. Om 4 uur 's ochtends komt het vrachtverkeer op gang en stijgt de geluidshinder boven de 50 decibel. Overdag gaat het zelfs gemakkelijk boven de 60 decibel."

Van 90 naar 70 kilometer per uur

Het actiecomité vraagt dat de maximumsnelheid op het viaduct verlaagd wordt van 90 kilometer per uur naar 70.  "Tijdens de werken was de snelheidslimiet 50 kilometer per uur. De geluidshinder was toen beduidend lager, het was toen aangenamer in de buurt. Wij begrijpen natuurlijk dat een snelheidsverlaging tot 50 op een snelweg niet mogelijk is. Maar wij maken ons sterk dat een snelheidsbeperking tot 70 kilometer per uur, en met name als het vrachtverkeer aan die snelheid rijdt, dat dat al een groot verschil zou maken", aldus Verbeeck.

We gaan bekijken welke effecten zo'n snelheidsbeperking met zich zou meebrengen

Jef Schoenmaekers, woordvoerder van Agentschap Wegen en Verkeer

Het Agentschap Wegen en Verkeer laat weten dat het de klachten van de buurtbewoners heel serieus neemt en de zaak bekijkt. "We gaan in eerste instantie zelf ook geluidsmetingen uitvoeren, dat waren we eigenlijk sowieso al van plan", legt woordvoerder Jef Schoenmaekers uit. "Daarnaast gaan we samenzitten met experten van het Vlaams Verkeerscentrum, om te bekijken wat de eventuele effecten zouden zijn van zo'n snelheidsbeperking, zoals Viadukaduk voorstelt. Want zo'n verandering heeft niet alleen invloed op de geluidshinder, maar ook op de veiligheid, de doorstroming, de luchtkwaliteit, enzovoort. We moeten die verschillende factoren met elkaar afwegen en dan pas kunnen we een weloverwogen beslissing nemen."

Meest gelezen