foto Peter Hilz (C)

Unilever schrapt het woord "normaal" van verpakkingen, foto's en advertenties

Unilever, het bedrijf achter heel wat schoonheids- en verzorgingsproducten zoals Dove, Sunsilk of Sunlight, schrapt het woord "normaal". Het is niet meer van deze tijd, vindt het bedrijf.

De Brits-Nederlandse producent gooit het woord "normaal" in de vuilnisbak. Zowel vanop de verpakkingen als in advertenties voor de producten zal het verdwijnen. Drastisch. Waarom? Unilever wil "achterhaalde schoonheidsidealen" bannen. 

Unilever wil zo ook een "inclusiever beeld van schoonheid uitdragen". Volgens het bedrijf blijkt uit onderzoek dat het gebruik van het woord "normaal" om bijvoorbeeld haar of huid te beschrijven, best gevoelig kan liggen. Het geeft sommige mensen zelfs het gevoel dat ze uitgesloten worden.  

En nog: Unilever zal ook de vorm, de omvang, de lichaamsverhoudingen of de huidskleur van een persoon niet langer digitaal aanpassen in advertenties. Gedaan dus met retoucheren, bijsnijden en Photoshoppen. 

En er moeten volgens het bedrijf ook "meer advertenties komen met mensen van diverse groepen, die zijn ondervertegenwoordigd." Weg dus van het klassieke beeld, gezicht of lichaam.

Meest gelezen