Newscast

Jonge meisjes die poseren met teddyberen in bondage-kleding: Balenciaga excuseert zich na massale verontwaardiging over nieuwe campagne

Modemerk Balenciaga excuseert zich nadat het onder vuur was komen te liggen door een controversiële campagne. Deze keer niet door de collectie, maar door de foto's zelf: jonge meisjes met teddyberen in bondage-kleding. Op een van de afbeeldingen zou ook een document te zien zijn dat verwijst naar een rechtszaak over kinderporno.

Het Spaanse modemerk Balenciaga staat er al langer om bekend losjes om te gaan met de grenzen van mode. Zo verkocht het merk al tassen in de vorm van IKEA-zakken en vuilniszakken, Crocs met naaldhakken of vernielde sneakers. Allemaal met de bijhorende duchtige prijskaartjes.

Ook deze week weer staat Balenciaga in het midden van de aandacht, met massale verontwaardiging over de nieuwe campagne. Op de advertenties staan kleine meisjes met teddyberen in bondage-kleding, zoals tuigjes en bdsm-achtige halsbanden. Op een van de advertenties is een document te zien dat zou verwijzen naar een rechtszaak over kinderporno.

Eng, degoutant en de stap te ver, noemen socialemediagebruikers de advertenties. "Het is beangstigend hoeveel volwassenen hierbij betrokken moeten zijn geweest", schrijft iemand. "Ouders, fotografen, creatieve directeuren, copywriters, webdesigners, medewerkers van ontwerpbureaus, producenten, managers en adverteerders. En niet één van hen dacht "wacht eens even"?"

Balenciaga heeft ondertussen de campagne offline gehaald. "We verontschuldigen ons voor het tonen van verontrustende beelden in onze campagne. We nemen deze zaak zeer serieus en ondernemen juridische stappen tegen de partijen die verantwoordelijk zijn voor het maken van de set en het opnemen van niet-goedgekeurde items. Wij veroordelen ten zeerste het misbruik van kinderen in welke vorm dan ook. Wij staan voor de veiligheid en het welzijn van kinderen."

"Iedereen weet dat die campagne langs mensen op het hoogste niveau is gekomen", schrijft nog iemand op Twitter. "Ik accepteer hun verontschuldigingen niet. Dit is een publiciteitsstrategie. Ze proberen aandacht te krijgen door controversiële inhoud. Het is nooit goed om kinderen te seksualiseren."

Als fotograaf werd mij enkel en alleen gevraagd om de foto's te nemen volgens mijn kenmerkende stijl

Gabriele Galimberti, fotograaf

Ook fotograaf Gabriele Galimberti krijgt bakken kritiek over zich. Op Twitter verduidelijkt hij dat de regie van de campagne niet in zijn handen lag. "Ik ben niet in een positie om commentaar te geven op de keuzes van Balenciaga, maar ik moet benadrukken dat ik op geen enkele manier het recht had om over noch de producten, noch de modellen, noch de combinatie daarvan te beslissen."

"Als fotograaf werd mij enkel en alleen gevraagd om de gegeven scène te belichten en de foto's te nemen volgens mijn kenmerkende stijl."

"Ik vermoed dat elke persoon die geneigd is tot pedofilie op het web zoekt en helaas een te gemakkelijke toegang heeft tot totaal andere beelden dan de mijne", voegt Galimberti er nog aan toe. "Lynchpartijen als deze zijn gericht tegen verkeerde doelen, en leiden af van het echte probleem, en criminelen."

Meest gelezen