Foto: FOD Economie

FOD Economie lanceert 'Stop Bedrog' campagne: "Consumenten moeten meer durven te twijfelen"

De Federale Overheidsdienst Economie lanceert de campagne 'Stop Bedrog'. In 2023 gingen meer dan 20.000 meldingen die de dienst heeft ontvangen over bedrog. Om consumenten beter te wapenen tegen allerlei vormen van oplichting centraliseert de FOD Economie nu alle informatie over het onderwerp op een centrale website.

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9 uur en 10 uur 'WinWin' op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be.

De FOD Economie ontving in 2023 bijna 47.000 meldingen via het meldpunt. 42 % daarvan (20.014 meldingen) ging over bedrog. Slachtoffers gaven aan dat ze bijna 19 miljoen euro hebben verloren aan oplichters. In 2022 ging het zelfs over 52 % van het totaal aantal meldingen (26.903 van de 51.903 meldingen), met een totale schade van maar liefst 27,5 miljoen euro.

Foto: FOD Economie

Herken hoe criminelen te werk gaan

Op de website van 'Stop Bedrog' vind je een overzicht van de meest voorkomende vormen van oplichting. Je leert er hoe je de technieken van de criminelen kunt herkennen en hoe je kan vermijden dat je in hun val trapt. Je komt er even goed te weten welke stappen je kunt ondernemen wanneer je toch het slachtoffer bent geworden van oplichting.

"De FOD Economie sensibiliseert en informeert consumenten al jarenlang over verschillende soorten van bedrog. Bijna de helft van alle meldingen die we binnenkrijgen gaan over dat onderwerp", vertelt woordvoerder Lien Meurisse. "Om mensen nog beter te wapenen tegen oplichters, hebben we alle handige tips and tricks nu op een handige plek samengebracht."

Consumenten moeten durven te twijfelen. Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook

Lien Meurisse, woordvoerder FOD Economie

De hoofdboodschap die de overheidsdienst wil meegeven aan consumenten is: durf te twijfelen. "We raden iedereen aan om eerst 10 seconden na te denken vooraleer in te gaan op een mooi aanbod of toch te klikken op een twijfelachtig link. Consumenten moeten durven te twijfelen. Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook."

De campagne wordt officieel op 2 april gelanceerd met reclamespots op de radio en Spotify en campagnefilmpjes op sociale mediakanalen. De website is nu al te raadplegen.

Meest gelezen