ImageGlobe

Nieuwste identiteitskaarten vaak onleesbaar, software-update moet probleem oplossen

Verschillende instanties en burgers ondervinden problemen met het uitlezen van de gegevens op de nieuwste identiteitskaarten. Dat schrijft De Tijd. Elektronische identiteitskaarten die sinds april worden uitgereikt hebben een nieuwe chip die beter beveiligd is. Bij banken, gemeentediensten of de huisarts kan die chip normaal worden uitgelezen via een kaartlezer, maar dat lukt met de nieuwe ID-kaart vaak niet. De oplossing is volgens Binnenlands Zaken een update van de kaartlezer, maar daar zijn veel instanties blijkbaar nog niet van op de hoogte. 

In een elektronische identiteitskaart zit een chip waarop je persoonlijke gegevens staan. Bij onder andere de bank, de dokter, de notaris of op de gemeente kunnen die gegevens snel worden uitgelezen met een kaartlezer.  De ambtenaar of bankbediende hoeft dus niet al die gegevens zelf in te tikken en dat spaart heel wat administratief werk. 

Sinds april zijn er identiteitskaarten uitgereikt met een nieuwe chip, die beter beveiligd is. Tot dusver gaat het om 100.270 identiteitskaarten op een totaal van meer dan 8,7 miljoen.  Bij die kaarten mislukt vaak het uitlezen met een kaartlezer, waardoor gegevens toch weer manueel moeten worden ingegeven, wat veel werk en tijd vraagt.

Mensen komen ook vaak klagen bij de dienst burgerzaken van de lokale besturen, omdat ze denken dat er iets is misgelopen bij het uitreiken van hun identiteitskaart.

Wij hebben ruim op voorhand over de nieuwe chips in de identiteitskaart gecommuniceerd

Koen Schuyten, FOD Binnenlandse Zaken

De federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken is op de hoogte van de moeilijkheden, maar zegt dat er een eenvoudige oplossing is voor het euvel. Organisaties die de nieuwe identiteitskaarten willen uitlezen moeten een software update voor hun kaartlezer uitvoeren via de website eid.belgium.be.

"Wij hebben ruim op voorhand over de nieuwe chips in de identiteitskaart gecommuniceerd", zegt Koen Schuyten van de FOD Binnenlandse Zaken. "We hebben ook een website ontwikkeld voor softwareontwikkelaars en organisaties die toepassingen voor de elektronische identiteitskaart maken, met alle technische details. Het komt er eigenlijk op neer dat zij gewoon hun software moeten updaten en dan kunnen zij die kaarten wel gewoon uitlezen."

Schuyten geeft wel toe dat organisaties en burgers Binnenlandse Zaken nog contacteren omdat het uitlezen van de nieuwe identiteitskaarten niet lukt. 

"Wij blijven daar volop over communiceren", zegt Schuyten. "Als er bij ons vragen over de elektronische identiteitskaart binnenkomen gaan wij ook persoonlijk met de betreffende organisatie contact opnemen om te zoeken naar een oplossing en die ligt dus in het updaten van de software. We blijven ook algemeen de gemeenten en organisaties informeren over het probleem."

Meest gelezen