AP2001

"We waren alfavrouwen en dachten dat we ons dan ook zo moesten gedragen"

Vier "diva’s", elk al op een toppunt van hun populariteit, met één of meer wereldhits achter hun naam. De samenwerking tussen Christina Aguilera, Pink, Lil’Kim en Mya werd in 2001 door de gespecialiseerde pers dan ook met argusogen gevolgd en er werden niets minder dan regelrechte 'cat fights', voor, tijdens en na de opnames van "Lady Marmalade" verwacht. Maar de professionaliteit van de zangeressen haalde het van hun onderlinge competitiviteit en "de nog vunzigere versie van het origineel uit 1975", zoals muziekwebsite AllMusic de titeltrack van de film "Moulin Rouge" omschreef, werd een heuse wereldhit. Ook in Vlaanderen bereikte het nummer, ook bekend als "Voulez-vous coucher avec moi (ce soir)?", 20 jaar geleden een top 5-notering.

Christina Aguilera: "Dit was een van de grappigste projecten waaraan ik ooit muzikaal meegewerkt heb. Omdat ik met zulke supervette meiden kon samenwerken. Lil’Kim bijvoorbeeld. In haar video’s komt ze vaak zo keihard over, terwijl ze in werkelijkheid superlief is. Eerlijk waar, samen hebben we een geweldige tijd beleefd. Wat het nog leuker maakte, was dat we er ook nog eens een verkleedfeestje bijkregen." (Big Noise Now, april 2001)

Lil’Kim: "Tijdens de opnames van de video voelde je wel dat er wat spanning in de lucht hing. Ik kende Mya goed, maar voor het overige waren we vrijwel vreemden voor elkaar. Daardoor bleef iedereen wat in zijn eigen hoekje. Sommigen hebben zelfs nauwelijks met elkaar gesproken, om de eenvoudige reden dat ze elkaar niet kenden. Toen we een jaar later optraden tijdens de Grammy’s was de situatie helemaal anders. We kenden elkaar toen beter en dat optreden was een en al plezier." (Billboard, oktober 2019)

AP2002

Mya: "Drama tussen de vrouwen? Ik heb daar niets van gemerkt. Ik had het misschien graag gehad, want dan had ik als bemiddelaarster kunnen optreden. Maar ik kan me geen enkele ‘cat fight’ herinneren. Iedereen was uiterst professioneel en wilde alleen maar dat op het einde van de dag er een duidelijk resultaat was. Ik zou het graag allemaal nog eens overdoen." (Entertainment Tonight, februari 2018)

Pink: "Op het moment van de opnames waren Christina en ik nog erg jong. Ik was een alfavrouwtje en zij was een alfavrouwtje. Ik was daarbij iets meer uitgesproken lichamelijk, terwijl zij verbaal beter haar mannetje kon staan. Wat ons overkwam, was allemaal zo nieuw. Ook al moeten vrouwen elkaar steunen, dat was toch niet iets wat ons toen aangeleerd was. Maar doorheen de tijd zijn we dichter naar elkaar toegegroeid. We werden immers volwassen. En we hebben wat in het verleden gebeurd is uiteindelijk met een goede knuffel van ons afgegooid." (Watch What Happens Live, oktober 2017)

In 2009 had Pink nochtans verklaard in een "Behind the music"-special van muziekzender VH1: "Op een gegeven moment kwam muziekproducer Ron Fair het kantoor binnen en vroeg in welk gedeelte van het lied er het meest gezongen moest worden. "Wel, dat gedeelte is dan voor Christina", voegde hij eraan toe. Ik ben opgestaan en heb hem gezegd: "Ik ben Pink en ik ben hier. En zij is hier zelfs niet! Terwijl alles toch tijdens deze 'fucking' meeting zou besproken worden.""

Sindsdien zou de spanning tussen beide zangeressen, volgens diverse tabloids, vaak te snijden zijn geweest. Pink zou Aguilera zelfs ooit omschreven hebben als "een artieste waarvan ik niet hou. Het is vervelend dat zij me blijft kopiëren". Er zou in een discotheek ook 'fysiek contact' tussen beiden geweest zijn, maar wat er juist gebeurd is, werd nooit helemaal duidelijk.

Dat er uiteindelijk een einde kwam aan de (eventuele) spanningen tussen beiden, maakte Pink ook duidelijk in een tweet in augustus 2017, nadat iemand haar als "back-upzangeres" van Aguilera omschreven had:

Missy Elliott, die de originele versie van Labelle bewerkte tot de "Moulin Rouge"-versie: "Voor mij is deze samenwerking legendarisch. Groots! Tijdens de opnames van de video leek iedereen nogal nerveus: "Oh nee, die is hier! En die is hier!" Maar eens we doorhadden wat een goed lied we afgeleverd hadden, was er niemand meer die opperde van: "Ik heb al meer platen dan jij verkocht!" Of "Ik dans beter dan jij!" Iedereen zat plots op hetzelfde niveau." (MTV-Making of "Lady Marmalade", maart 2001)

"Het werd geen wedstrijd, maar ik vond wel dat de zangeressen elkaar motiveerden om het onderste uit de kan te halen. Elke zangeres wilde dat haar stem voor 100 procent zuiver klonk." (Big Noise Now, juni 2001)

Voor de uitreiking van de MTV Video Music Awards in september 2001 omschreef Aguilera de video als "incredible". Dat de video 2 prijzen, waaronder "Best video of the year", mee naar huis mocht nemen, was dan ook geen verrassing. Regisseur Paul Hunter: "Ik wilde dat de 4 vrouwen zich zo brutaal mogelijk toonden. Ze maken zich klaar voor een peepshow, om uiteindelijk allemaal samen te laten zien wat ze werkelijk kunnen."

Twintig jaar geleden sierde "Lady Marmalade" in Vlaanderen de top 5 van de hitparade, om uiteindelijk de 15e best verkochte single van 2001 te worden:

Meest gelezen