Passagierstoestellen van Aeroflot op de luchthaven van Moskou.
Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved

Russische luchtvaart voelt sancties: vliegtuigen worden uit elkaar gehaald om andere in de lucht te houden

De westerse sancties lijken gevolgen te hebben voor de Russische luchtvaartsector. Omdat reserveonderdelen niet langer beschikbaar zijn, halen vliegtuigmaatschappijen toestellen uit elkaar om de onderdelen te gebruiken in andere vliegtuigen. Het nieuws komt van het persagentschap Reuters, maar verrast luchtvaartkenner en gewezen piloot Tom Mertens niet. "Rusland had al een traditie om te vliegen met gebreken die bij ons niet zouden worden getolereerd."

Russische luchtvaartmaatschappijen waaronder de nationale luchtvaartmaatschappij Aeroflot, halen vliegtuigen uit elkaar om de onderdelen te hergebruiken. Dat zegt het Britse persagentschap Reuters, dat zich beroept op vier bronnen uit de luchtvaartindustrie. Met de praktijk volgen de luchtvaartmaatschappijen volgens Reuters een aanbeveling die de Russische overheid eerder deze zomer deed.  

Russische maatschappijen vliegen meestal met westerse passagierstoestellen. Zo bestaat liefst 80 procent van de vloot van overheidsmaatschappij Aeroflot uit toestellen van Boeing en Airbus. Ook voor het onderhoud van die toestellen zijn de maatschappijen aangewezen op westerse constructeurs. 

Maar als een gevolg van de westerse sancties na de Russische invasie in Oekraïne, raken de luchtvaartmaatschappijen nu dus niet meer aan reserve-onderdelen voor hun toestellen. Door een aantal vliegtuigen te ontmantelen, hopen ze in Rusland de andere toestellen tot zeker 2025 in de lucht te houden (ook in acht genomen dat er minder routes zijn door de sancties). 

De Russische president Vladimir Poetin met stewardessen van Aeroflot, tijdens een ontmoeting kort na de Russische invasie in Oekraïne.
Sputnik

"Dat ze toestellen kannibaliseren is een logisch gevolg van de sancties", zegt luchtvaartkenner en gewezen piloot Tom Mertens in "De wereld vandaag". "Op zich is daar niets mis mee. Sterker nog, het gebeurt af en toe dat een onderdeel van een ander vliegtuig wordt gebruikt. Als dat in goede staat is, dan mag dat. Maar dat is natuurlijk geen langetermijnoplossing, want na verloop van tijd raak je door je stock van onderdelen heen."

Ze nemen het niet nauw met de veiligheid

Luchtvaartkenner en gewezen piloot Tom Mertens

Toch denkt Mertens dat de Russische luchtvaartmaatschappijen nog wel even voort kunnen. "Rusland heeft 800 geleasede toestellen in beslag genomen", weet hij. "Dus waarschijnlijk geldt dat ook voor de magazijnen met onderdelen van constructeurs als Boeing, die in veel luchthavens te vinden zijn". Daarnaast heeft Rusland volgens Mertens ook een traditie van namaken van westerse toestellen.

BELUISTER - Het volledige gesprek met Tom Mertens in "De wereld vandaag":

Problematischer is een andere "traditie" die Mertens vaststelde in de jaren dat hij ingenieur was bij de voormalige Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena. "Toen heb ik met eigen ogen kunnen zien dat er een zekere traditie is in Rusland en bij uitbreiding de staten van de voormalige Sovjet-Unie om te vliegen met gebreken die bij ons zeker aanleiding zouden geven tot het aan de grond zetten van het toestel."

Ook het zomaar monteren van onderdelen van het ene vliegtuig op het andere, is niet zonder gevaar, zegt Mertens. "Maar wie is de waakhond? Dat is de Luchtvaartautoriteit. Maar in Rusland hebben de  autoriteiten een geschiedenis van de waarheid geweld aandoen, sterker nog: liegen, van rapporten vervalsen. Ze nemen het daar niet nauw met de veiligheid." 

Meest gelezen