Mag een bedrijf na 6 jaar nog kosten aanrekenen voor een offerte? "Ja, maar het is niet klantvriendelijk"

Een koppel uit Wevelgem heeft onlangs een telefoon gekregen van een keukenbouwer, met een opmerkelijke vraag. De man vertelt hen doodleuk dat ze nog 250 euro moeten betalen voor de opmaak van een offerte zes jaar geleden. Wablieft? "De Inspecteur" op Radio 2 ontdekt dat het bedrijf dat mag doen, maar alleen op voorwaarde dat de klant destijds akkoord ging om die kosten te betalen. En dat het bedrijf dat bovendien ook kan bewijzen.

Delphine uit Wevelgem werd opgebeld door een keukenbouwer, waar ze in 2014 langs gaat voor wat zij noemt "een kort kennismakingsgesprek". Het bezoek maakt onderdeel uit van de ronde die ze samen met haar man maakt langs verschillende keukenbouwers. "We hebben tijdens dat bezoek geen afspraken gemaakt over een eventuele bestelling of een opmeting in ons huis. Er wordt gewoon een snelle schets gemaakt van de oppervlakte van onze keuken, om te kijken wat er eventueel mogelijk zou zijn." 

Er zijn geen afspraken gemaakt over een bestelling of een opmeting, er is alleen een snelle schets gemaakt.

Delphine uit Wevelgem

Delphine bestelt uiteindelijk niks bij de firma en geeft naar eigen zeggen ook geen akkoord voor de opmaak van een offerte tegen betaling. "Ik herinner me wel dat we toen iets ondertekend hebben. Maar ik dacht dat dat een document was waarin we de firma toestemming gaven om onze gegevens te gebruiken."  

Maar de keukenbouwer ziet het anders. Hij meldt haar onlangs aan de telefoon dat ze in dat document ook haar toestemming gaf voor de opmaak van een offerte tegen betaling.

Delphine kan zelf niet meer controleren of het klopt dat ze moet betalen. "Ik heb een paar jaar geleden grote kuis gehouden in de papieren van onze verbouwing. Van de bedrijven waarmee we niet in zee gingen, heb ik niks bijgehouden. Wie denkt er nu dat je jaren later nog moet betalen voor de opmaak van een offerte?!" 

We hebben iets ondertekend, maar ik dacht dat het een formulier was om toestemming te geven voor het gebruik van onze gegevens.

Delphine uit Wevelgem

Er moet bewijs zijn

De Inspecteur legt het verhaal voor aan Reinhard Steennot, professor consumentenrecht aan de UGent. Die is alvast duidelijk: "Het is niet aan Delphine om te bewijzen dat ze destijds akkoord ging met de opmaak van een betalende offerte. Het bedrijf eist de som nu op, en het is ook aan dat bedrijf om nu te bewijzen dat Delphine het bedrag effectief verschuldigd is."

"Een dreigende telefoon is alvast geen bewijs", zegt Steennot. "De keukenbouwer moet effectief een bewijs kunnen voorleggen uit 2014 waarin staat dat Delphine akkoord ging met de kostprijs. Dat kan een e-mail van toen zijn, maar evengoed een ondertekend aanvraagdocument waarin de consument aangeeft dat hij het bedrag wil betalen." 

Het bedrijf moet dat openstaande bedrag kunnen bewijzen, een dreigende telefoon is onvoldoende.

Reinhard Steennot, professor consumentenrecht (UGent)

Standaard verjaringstermijn van 10 jaar

De keukenbouwer zegt Delphine dat hij het bewijs ook effectief kan (en zal) voorleggen. "Hij zou me een aangetekend schrijven sturen met het document dat ik ondertekend zou hebben. Het is nu meer dan een maand geleden, maar ik heb nog altijd niks ontvangen." 

Zolang Delphine niks ontvangt, moet ze niet betalen. Maar stel dat ze het bewijs wél ontvangt: kan ze dan niet beargumenteren dat 6 jaar wel heel lang is om die kosten nog aan te rekenen?  Volgens Steennot kan Delphine dat argument proberen te gebruiken, maar het is lang niet zeker of het haar zal lukken. "Er is geen algemeen principe dat stelt dat een bedrijf dat recht verliest omdat er zoveel tijd is verstreken. Het gaat hier om een klassieke offerte en dan geldt er een standaard verjaringstermijn van 10 jaar." 

Klantvriendelijk is dit niet, maar de verjaringstermijn is nog niet verstreken.

Reinhard Steennot, professor consumentenrecht (UGent)

Een bedrijf mag in theorie dus tot 10 jaar na de feiten geld aanrekenen voor de opmaak van een offerte. Al is dat natuurlijk allesbehalve klantvriendelijk, vindt ook professor Steennot. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan kan Delphine dat ook gebruiken als argument. "De verjaringstermijn is nog niet verstreken, maar je kunt beargumenteren dat het in strijd is met de goede trouw, dat een onderneming meer dan 6 jaar wacht om een factuur te sturen." 

Steennot benadrukt nog eens dat het niet verboden is dat bedrijven kosten aanrekenen voor de opmaak van een offerte. "Een goede offerte opmaken, neemt tijd in beslag. Dan is het logisch dat bedrijven er ook een vergoeding voor vragen." Maar het getuigt dus wel van goede trouw dat een bedrijf er vervolgens niet te lang mee wacht om dat bedrag effectief aan te rekenen. 

Bekijk hier het gesprek uit "De markt": 

Videospeler inladen...

Meest gelezen