Verkeer op E40 wordt dynamisch geregeld
Dankzij de nieuwe signalisatie is het mogelijk om bij druk verkeer van de kust naar Brussel de doorstroming te verbeteren door bijvoorbeeld de maximumsnelheden over een bepaalde afstand te harmoniseren. In het asfalt zitten meetlussen die nagaan hoeveel voertuigen er passeren en hoe snel ze rijden.
De lussen seinen de meetresultaten door naar het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen. Daar kan op basis van deze informatie beslist worden om een snelheidsbeperking op te leggen of een rijstrook af te sluiten. Het centrum stuurt dan een boodschap naar de signalisatieborden boven de verschillende rijstroken op de snelweg. Er is ook een dynamisch bord geïnstalleerd in de zijberm van de afrit Wetteren zodat bestuurders op tijd voor een alternatieve route kunnen kiezen.
Het systeem is de afgelopen maanden uitvoering getest, vanaf vandaag wordt het effectief gebruikt om het verkeer te regelen. Het hele systeem heeft 5,3 miljoen euro gekost. Later wordt hetzelfde systeem geïnstalleerd in de richting van de kust.