Videospeler inladen...

Honda sluit fabriek in Verenigd Koninkrijk: 3.500 banen gaan verloren,  "geen brexit-issue"

De Japanse autofabrikant Honda is van plan om zijn fabriek in de Britse plaats Swindon in 2021 te sluiten. Zo'n 3.500 werknemers dreigen daardoor hun baan te verliezen. Volgens de Honda-top is de beslissing niet gerelateerd aan de brexit, al wijzen economen toch naar de onzekerheden die de Britse uitstap uit de Europese Unie met zich meebrengt.  

In de fabriek in Swindon rollen jaarlijks 150.000 Honda Civics van de band, zo'n 30 procent daarvan wordt uitgevoerd naar de Europese Unie. Maar de Japanse autoconstructeur bevestigt nu de intentie om de fabriek in 2021 te sluiten. Een nieuwe zware klap voor de Britten, amper enkele weken nadat Nissan al had besloten om zijn nieuwe model niet in het Verenigd Koninkrijk te bouwen.

Volgens Honda nopen "ongeziene veranderingen in de wereldwijde automobielindustrie" tot de beslissing om de vestiging in Swindon te sluiten. De autobouwer wil met name meer en sneller inzetten op elektrische wagens. De Europese baas van Honda verklaart dat de beslissing niet gerelateerd is aan de brexit. Overigens: het Europese hoofdkwartier van Honda blijft in het Verenigd Koninkrijk. En ook in Turkije zal Honda herstructureringen doorvoeren.

De Britse regering reageert erg ontgoocheld op de beslissing van Honda. "Dit is een verwoestende beslissing voor Swindon en het Verenigd Koninkrijk", klinkt het. De regering zal een taskforce oprichten.

Voor de Honda-distributiecentra in België (in Gent en Aalst) zouden er geen gevolgen zijn.

Brexit

Hoewel de Honda-top zelf zegt dat de beslissing niets te maken heeft met de brexit, verwijzen economen toch naar de onzekere situatie die de Britse uitstap uit de Europese Unie met zich meebrengt. "Er is natuurlijk een probleem met de automobielsector in zijn geheel. Maar het blijft een feit dat brexit de hoofdschuldige is", zegt professor Paul De Grauwe van de London School of Economics.

"Het gaat om een Japanse autobouwer die nu met het handelsakkoord dat de Europese Unie heeft met Japan zonder tarieven zal kunnen exporteren naar de Europese Unie. Als Honda zou blijven in het Verenigd Koninkrijk, bestaat de kans dat er tarieven zouden worden geheven op de auto's die naar de EU worden geëxporteerd. Die mannen nemen het zekere voor het onzekere."

Volgens De Grauwe zal de sluiting in Swindon ook een psychologische impact hebben. "Er ontstaat een soort pessimisme in heel die industrie die tot gevolg heeft dat nogal wat bedrijven hun investeringen uitstellen. Op die manier zullen ze die economie op zelf voedende wijze waarschijnlijk in een recessie duwen."

En de politieke wereld in Londen heeft geen antwoord, aldus professor Economie De Grauwe. "De kans bestaat dat het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord uit de Europese Unie stapt. Maar zelfs al komt er een brexit met een deal, dan nog blijft er grote onzekerheid bestaan want op twee jaar tijd (een voorziene overgangsperiode na de brexit, nvdr.) kan je geen handelsakkoorden sluiten vandaag."

Herbekijk hieronder de reportage in Het Journaal:

Videospeler inladen...

Meest gelezen