ANP PHOTO COPYRIGHT ERIK VAN 'T WOUD

Fietsdoden in België: de cijfers

Het aantal fietsdoden in ons land vorig jaar is ten opzichte van 2006 gedaald. Maar het aantal letselongevallen met fietsers is de afgelopen tien jaren wel sterk gestegen, met 25 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid, Vias Institute, het vroegere BIVV.  

Vorig jaar vielen er 71 fietsdoden in ons land. Ten opzichte van 2006 is dat een verbetering want in dat jaar vielen er 91 doden. Jammer genoeg zien we dat het aantal letselongevallen met fietsers in dezelfde periode sterk is gestegen, met maar liefst 25 procent. In 2016 waren er 9.500 letselongevallen met fietsers, in 2006 bedroeg dat aantal 7.606. 

In de eerste 6 maanden van dit jaar waren er 24 dodelijke fietsongevallen en deze maand waren er alleen al in Antwerpen drie fietsdoden. Het laatste slachtoffer viel vanochtend.

Oorzaak stijging?

We zien dat het aantal letselongevallen op 10 jaar tijd met 25 procent is gestegen. Maar volgens Vias Insitute is dat een onderschatting van de werkelijkheid omdat niet alle fietsongevallen geregistreerd worden. “Als er geen andere partij is, gaan mensen naar de spoed zonder het ongeval te laten registreren en dan zit het niet in de statistieken”, zegt Stef Willems van Vias Insitute. 

Fietsen is door de jaren heen ook populairder geworden. “Je merkt een sterke toename van elektrische fietsen. Met deze fietsen rijd je met een hogere snelheid op de weg en leg je langere afstanden af. Daardoor zijn er ook meer letselongevallen met de fiets”, legt Willems uit.

Oplossing?

Het Vias Insitute pleit voor meer respect voor de verkeersregels en wil dat fietsers en automobilisten ook meer respect hebben voor elkaar.

“Langs de andere kant is het ook enorm belangrijk dat er wordt ingezet op een goede fietsinfrastructuur, die laat al te vaak te wensen over in ons land. We moeten ervoor zorgen dat, waar mogelijk, fietsers en het gemotoriseerde verkeer zo vaak mogelijk van elkaar gescheiden worden.”

Meest gelezen