© VRT

Wat kunt u verwachten van de nieuwsombudsman van VRT NWS?

Bert Lauwers is de nieuwsombudsman van VRT NWS. Wat doet een nieuwsombudsman precies en waarvoor kunt u bij hem terecht? 

nws-ombudsman
Bert Lauwers

Wat doet de nieuwsombudsman?

De nieuwsombudsman behandelt onafhankelijk vragen, opmerkingen en klachten van kijkers over programma's en platformen van VRT NWS. Hij toetst die aan de journalistieke deontologie. Dat gaat dan bijvoorbeeld om onpartijdig berichten. 

VRT NWS heeft een eigen redactiestatuut. Daarnaast is er ook nog de Code van de Raad voor de Journalistiek. Dat is dus geen specifieke Code van VRT NWS, ze geldt ook voor andere media. 

De nieuwsombudsman van VRT NWS waakt over die deontologie, maar hij doet dat niet alleen. Er is ook de Deontologische Adviesraad, met verkozen leden van de redactie zelf. 

Belangrijk, de nieuwsombudsman spreekt zich uitsluitend uit over de berichtgeving van VRT NWS. Hij is niet bevoegd voor andere programma’s van VRT. Over de muziekkeuze op pakweg Stubru of MNM heeft hij dus niks te zeggen. Daarvoor moet u bij de Klantendienst van VRT zijn. 

Is de nieuwsombudsman écht onafhankelijk?

De nieuwsombudsman van VRT NWS zit rechtstreeks onder de vleugels van de gedelegeerd bestuurder van de VRT, hij zit dus niet onder de hoofdredactie van de nieuwsdienst. Hij kan en mag het dus oneens zijn met die hoofdredactie. 

De nieuwsombudsman krijgt het vertrouwen van de Deontologische Adviesraad, maar die kan dat vertrouwen ook opzeggen. Dat ligt anders in Nederland. De functie van ombudsman voor de publieke omroepen is daar verankerd in de wet. 

Waarom is de nieuwsombudsman belangrijk?

Een nieuwsombudsman staat tussen publiek en redactie, als luisterend oor. Een redactie kan vandaag niet meer zonder interactie met het publiek. Die interactie is het vierde medium geworden, naast tv, radio en online. Wij blijven erg benieuwd naar uw mening over de berichtgeving van VRT NWS. 

De ombudsman en zijn kleine team lezen met aandacht alle mails. Vaak krijgt u van ons een persoonlijk antwoord, zeker als het om gegronde klachten gaat of klachten met een persoonlijk belang. Relevante suggesties en opmerkingen spelen we door naar de redactie. 

Terechte opmerkingen van kijkers, lezers en luisteraars leiden tot correcties en aanvullingen die gepubliceerd worden op vrtnws.be of tot een column waarin ik vragen of klachten die vaak terugkeren in de mailbox beantwoordt.

Hoe kunt u de nieuwsombudsman bereiken?

Heeft u een klacht of suggestie over het journalistieke werk van VRT NWS? Contacteer de nieuwsombudsman hier

Meest gelezen