Rijbewijs sneller ingetrokken en zwarte lijst voor "amokmakers" in Oost-Vlaamse recreatiedomeinen: dit verandert op 1 juni 

Een nieuwe maand betekent nieuwe regels. Zo worden rijbewijzen voortaan sneller ingetrokken bij dronken rijden, heb je minder snel recht op een uitkering voor tijdskrediet en kan het duurder worden om onder nul te gaan bij je zichtrekening. Een overzicht. 

Rijbewijs sneller ingetrokken bij dronken rijden

De drempel om het rijbewijs van dronken bestuurders onmiddellijk voor vijftien dagen in te trekken, verlaagt vanaf vandaag van 1,5 naar 1,2 promille.

Vanaf hoeveel promille alcohol in het bloed is rijden strafbaar?

Vanaf 0,5 promille alcohol in je bloed mag je in België niet meer de baan op. Vanaf dat alcoholgehalte en tot de drempel voor onmiddellijke intrekking van het rijbewijs krijgen dronken bestuurders minstens een tijdelijk rijverbod van drie of zes uur en een boete.

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde noemden de strengere regels eerder deze maand "een stap in de goede richting". De vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) had het dan weer over een "doekje voor het bloeden". "Je geeft het signaal dat het tot 1,2 promille dus nog oké is om te drinken", zei Koen Van Wonterghem, de gedelegeerd bestuurder van de vzw. De drie organisaties zijn voorstander van nultolerantie achter het stuur. 

Zwarte lijst voor "amokmakers" in Oost-Vlaamse recreatiedomeinen

In Oost-Vlaanderen moeten bezoekers vanaf vandaag hun identiteitskaart voorleggen wanneer ze gaan zwemmen in een provinciaal domein. Wie zich misdraagt, zal de toegang tot de domeinen ontzegd kunnen worden.

De nieuwe regel kwam er nadat vorige zomer "verschillende recreatiedomeinen af te rekenen kregen met een grote drukte én een reeks incidenten", aldus de provincie. 

Ook zal er gewerkt worden met een zwarte lijst: wie iets op één domein mispeutert en een toegangsverbod krijgt, zal ook op de andere domeinen worden geweigerd. Het straffend kader - welke straf voor welke overtreding - moet nog worden vastgelegd. 

Oost-Vlaanderen baat vier zwemzones uit: De Ster in Sint-Niklaas, Nieuwdonk in Berlare, Puyenbroeck in Wachtebeke en De Gavers in Geraardsbergen.

Consumentenkredieten kunnen duurder worden

De kosten voor een consumentenkrediet, de lening die je kan aangaan om roerend goed te kopen zoals een auto of tv, stijgen opnieuw vanaf 1 juni. De kredietkosten, uitgedrukt als de wettelijk maximale jaarlijkse kostenpercentages (JKP’s), worden door de wet beperkt en dus in juni verhoogd.

Ook meldt de federale overheidsdienst (FOD) dat het onder nul gaan met je zichtrekening duurder kan worden.

De jaarlijkse kostenpercentages voor kredietopeningen, waaronder de zogenoemde "kredietkaarten" met gespreide terugbetaling en de mogelijkheid om onder nul te gaan op de zichtrekening, stijgen met 1,5 procentpunt. De kredietopeningen zullen stijgen als ze een variabele debetrentevoet hebben en het jaarlijkse kredietpercentage tegen het maximum ligt, wat volgens de FOD dikwijls het geval is.

De maximale jaarlijkse kredietpercentages voor leningen en verkopen op afbetaling én voor de financieringshuur (een overeenkomst waarbij je iets huurt en je na afloop van de huurtermijn de mogelijkheid hebt tot aankoop, red.) tot 1.250 euro, stijgen met 2,5 procentpunt. Die voor meer dan 1.250 euro gaan dan weer met 2 procentpunt omhoog. 

De FOD Economie wijst erop dat de nieuwe maxima enkel van toepassing zijn op de nieuwe kredietcontracten en op de lopende contracten met een variabele debetrentevoet, het rentepercentage van de te betalen rente over een lening. Ze zijn dus niet van toepassing op de lopende contracten met een vaste debetrentevoet.

Pas na drie jaar anciënniteit recht op uitkering voor tijdskrediet om voor je kind te zorgen

Wie tijdskrediet wil nemen om te zorgen voor een kind, heeft vanaf 1 juni pas recht op een uitkering indien hij of zij minstens drie jaar bij dezelfde werkgever zit. Tot nu was dat twee jaar. 

De strengere anciënniteitsvoorwaarde geldt voor alle vormen van tijdskrediet met het motief "zorgen voor zijn of haar kind": voltijds, halftijds en een vijfde. 

Het blijft wél mogelijk om met minder dan 36 maanden anciënniteit verlof te vragen aan de werkgever, maar dan gaat dat niet gepaard met een uitkering. 

Vlaams Departement Zorg ziet het licht

Vanaf vandaag is er een nieuwe Vlaamse overheidsdienst: het Departement Zorg. De dienst ontstaat uit een fusie van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en het agentschap Zorg en Gezondheid.

In het nieuwe departement, geleid door Karine Moykens, worden de Vlaamse bevoegdheden rond zorg en welzijn verenigd. Het gaat om onder meer ouderenbeleid, thuiszorg, eerstelijnszorg, gespecialiseerde zorg, preventie, kwaliteitstoezicht en infrastructuursubsidiëring.

Voor het personeel verandert er niet veel. Het merendeel van de mensen van beide diensten was al gevestigd in het Ellipsgebouw in Brussel, en dat blijft zo.

Minder omslachtige regels over ombouwen van wagens met verbrandingsmotor naar elektrisch

Voor wie een wagen met een verbrandingsmotor wil ombouwen tot een elektrisch voertuig, is er vanaf vandaag een wettelijk kader. De federale overheidsdienst Mobiliteit wil de ecologische oplossing zo toegankelijker maken.

Het zogenaamde retrofitting - het aanpassen van ouder materiaal zodat ze weer voldoen aan de moderne eisen - was in principe al mogelijk in België, maar omdat een wettelijk kader ontbrak, moesten aangepaste voertuigen in het buitenland worden goedgekeurd om daarna in ons land technisch te worden gekeurd. Een "ingewikkelde, langdurige en kostbare procedure die de meest gemotiveerde bedrijven en burgers ontmoedigde", aldus de FOD.

Een Koninklijk Besluit met wettelijk kader past daar nu een mouw aan. Het legt vast dat brandstoftanks mogen worden verwijderd en vermeldt nog een aantal technische voorschriften. Zo mogen het vermogen, de oorspronkelijke afmetingen en de technisch toelaatbare massa van het voertuig niet wijzigen.

Omdat de nieuwe regels federaal zijn, moeten de goedkeuringsinstanties voor gebruik op de openbare weg van de gewesten nu ook nog hun eigen regels publiceren. Dat zullen ze zo snel mogelijk doen, aldus de FOD Mobiliteit.

Meest gelezen