Elisabeth wordt 20, maar wie is onze kroonprinses? "Heel bijzonder", getuigen haar pianolerares en balletjuf 

Maandag 25 oktober wordt kroonprinses Elisabeth 20 jaar. Maar wie is onze toekomstige koningin eigenlijk? Verslaggever Pascale Mertens sprak met haar pianolerares en haar balletjuf, die voor het eerst wilden spreken. En Eén zendt zondagavond de documentaire “Elisabeth 20: portret van onze toekomstige koningin” uit.

Maandag viert kroonprinses Elisabeth haar 20e verjaardag. We hebben ondertussen gezien hoe ze haar legerdienst vervulde, en in welk college in Oxford ze de komende jaren gaat studeren. Maar wat weten we verder over de jonge vrouw die ooit in de voetsporen van haar vader gaat treden en onze koningin gaat worden?

Verslaggever Pascale Mertens vond voor het eerst haar voormalige pianolerares en haar balletjuf bereid om een tipje van de sluier op te lichten. Zij hebben allebei jarenlang de jonge prinses van dichtbij meegemaakt en vertellen welke indruk ze bij hen heeft achtergelaten.

Bekijk hier de journaalreportage met de pianolerares en de balletjuf van Elisabeth en lees verder onder de video:

Videospeler inladen...

"Ze kan een beslissing nemen"

Al van op jonge leeftijd volgde de prinses piano- en dansles, en ze schilderde. De belangstelling voor kunst werd zeker gestimuleerd door haar beide ouders. Ook koningin Mathilde kreeg ooit pianoles, en koning Filip is er zowat 10 jaar geleden mee begonnen. 

Pascale del Marmol gaf tien jaar pianoles aan prinses Elisabeth. Dat begon al toen ze zes jaar was, en de muzieklerares herinnert zich haar als iemand die vanop jonge leeftijd goed wist wat ze wil: “Ik denk dat het echt uit haar hart kwam om piano te leren. Het is iemand die echt een beslissing kan nemen. Als ik muziekstukken liet horen dan had ze ook duidelijk zin in dát werk eerder dan een ander. Dat was dus ook heel bijzonder vond ik voor haar jonge leeftijd”

“En ze hield zich daar ook aan. Ze was dus een standvastig meisje, heel evenwichtig. Dat werkelijk regelmatig studeerde, dus heel aangenaam voor haar lerares. Het is werkelijk een hele mooie personaliteit. Ik vind dat ze bijzonder aangenaam en sympathiek is, maar ook heel verstandig.”

Bekijk hier een stukje uit het gesprek met pianolerares Pascale del Marmol en lees verder onder de video:

Videospeler inladen...

Standvastig

Behalve muzikaal, is Elisabeth ook heel sociaal, vindt haar juf: “Het was ook merkwaardig om te zien hoe Elisabeth eigenlijk heel makkelijk met iedereen omging en hoe de kinderen rond haar dadelijk vergaten wie ze was. En ook merkwaardig was de manier waarop ze eigenlijk heel makkelijk met andere kinderen natuurlijk kon spelen, en de andere dag zat ze dus in de officiële tribune.”

“Het is een fijne muzikant. Ik zal niet zeggen dat ze gepassioneerd was in die zin dat het dat ze daar alles aan zou opgeofferd hebben. Maar ze was wel zeer standvastig met een zeer regelmatige inzet. En als er een project was, dan ging ze daar volledig in op. Ze heeft een hele mooie zin voor frasering, voor kleuren. En ze heeft ook temperament als het nodig is.”

Dansen geeft zelfvertrouwen

Elisabeth danste ook intensief, tot zes uur per week, klassieke en hedendaagse dans. Ze volgde dansles in Asse, een gemeente in Vlaams-Brabant, in de academie August Deboeck. 

En dat is nuttig voor een toekomstige koningin, vindt haar balletlerares Kathleen Schroyens: “Het gracieus zijn, dat is wel iets dat typisch is voor al onze meisjes hier en ook voor de prinses. Daar zie je aan dat zij een "maintien" hebben: dus een houding van een danseres. En dat geeft wel zelfvertrouwen. Ook met het podiumwerk, je leert voor een publiek te staan.”

Bekijk hier een stukje uit het gesprek met danslerares Kathleen Schroyens en lees verder onder de video:

Videospeler inladen...

Tegelijk kon Elisabeth op dansles gewoon opgaan in de groep, al lukte dat niet altijd: “Andere kindjes werden door mama en papa of oma en opa gebracht. En ons prinsesje? Die kwam met de chauffeur tot hier. Maar ik vind dat dat enorm gedisciplineerd was en veel moed gaf, om dat toch voor haar hobby over te hebben.”

“De prinses heeft altijd gewoon in de groep gedanst en gepraat met de meisjes.  En mama en papa, koning en koningin, zijn op een normale manier tussen de mensen komen zitten om naar de open lessen te kijken. En hetzelfde geldt voor de voorstellingen. Zonder protocol in het theater, gewoon in ons cultureel centrum aanwezig.”

Prinses Elisabeth (tweede van rechts) in "Twilight".
Geert De Mesmaeker

Karakter

Danslerares Kathleen Schroyens zag ook een meisje met karakter: “Een zeer discreet meisje met een enorme wilskracht vind ik. Als zij iets wou kunnen, zag ik werkelijk heel veel interesse, en volle inzet. Oefenen, oefenen. Vol energie en vol overgave stortte ze zich in de choreografieën. Een zeer aangename leerling.”

Prinses Elisabeth (midden) danst "Doornroosje".
Geert De Mesmaeker

Lizzie

Zondagavond zien we in een documentaire op Eén dat prinses Elisabeth nog een derde kunstzinnige hobby had: schilderen. Via koningin Paola komt ze in contact met Pierre Chariot, een schilder die vlak bij het kasteel van Ciergnon woont.

In dat portret komen we ook te weten dat Elisabeth in de lagere school  een van de kleinsten van de klas was, en dat ze dat niet fijn vond. Maar stil en verlegen was ze absoluut niet. Ze kreeg zelfs af en toe een opmerking op haar rapport. Later zien we hoe ze op internaat gaat in Wales, waar haar klasgenoten haar "Lizzie" noemen.

Bekijk hieronder ook de reportage van Pascale Mertens uit "Het journaal":

Videospeler inladen...

U kan de documentaire “Elisabeth 20: Portret van onze toekomstige koningin” zondagavond om half tien op Eén bekijken. Het is een bewerking van de RTBf-documentaire van royaltywatcher Patrick Weber.

Meest gelezen