Busfile? Zo doet u er zelf iets aan

U kent het wel: de bus of tram laat op zich wachten. En wanneer hij dan eindelijk aankomt, volgen er meteen nog twee met hetzelfde nummer. "De inspecteur" ging op onderzoek.

Het begint klein

Het is een probleem dat wel eens voorkomt op lijnen waar de bussen heel regelmatig rijden (bijvoorbeeld om de 10 minuten).

We hebben de neiging om daar op een willekeurig tijdstip aan de bushalte te gaan staan, in plaats van op het tijdstip van vertrek.

Als je het wiskundig bekijkt, is het heel logisch dat er dan problemen ontstaan.

Meestal begint het met een relatief onschuldig voorval. Een verhuiswagen die een bus enkele minuten ophoudt, een klant die al zijn kleingeld bij elkaar zoekt om een ticketje te betalen, een groep schoolkinderen die de op bus wil…

Bij de volgende halte staan er dan wellicht iets meer passagiers te wachten dan anders.

Geen weg meer terug

Meestal is het kwaad dan geschied:

  • Meer passagiers laten instappen, dat betekent langer stilstaan. De vertraging wordt dus wat groter.
  • Bij elke volgende halte staan er nĂłg meer reizigers te wachten en zo bouwt de achterstand zich maar op.
  • Bij de volgende bus heeft de situatie net het omgekeerde effect. Die moet gemiddeld minder mensen laten opstappen en heeft dus kortere opstaptijden.
  • Traag maar zeker haalt hij de eerste bus in. Soms komt er zelfs een derde bus bij.

De oplossing

Er is een manier waarop de busmaatschappij het probleem kan verhelpen: de bussen af en toe een paar minuten laten wachten bij een bepaalde halte. Alleen leidt dat tot meer frustratie bij reizigers.

Er is een tip die beter werkt en die u bovendien zelf kunt toepassen.

Spring niet op de eerste (overvolle) bus, maar op de volgende.

Het lijkt tegenstrijdig, maar als iedereen die regel toepast, verliest de voorste bus minder tijd. Daardoor geraken alle bussen uiteindelijk sneller op hun bestemming.

  • Soms neemt een buschauffeur die beslissing voor u en rijdt de eerste buschauffeur de wachtenden voorbij. Dat is geen pesterij, maar een poging om het probleem niet nĂłg erger te maken.
  • Of de tweede bus haalt de eerste in op een plaats waar daar ruimte voor is. Da’s ook win-win: de (nieuwe) eerste bus heeft meer vrije plaatsen, reizigers kunnen vlotter instappen en er moeten minder mensen uitstappen. En de (nieuwe) tweede bus hoeft geen extra passagiers meer oppikken en kan dus ook vlotter rijden.

Geef dus zelf het goede voorbeeld en stap op in de tweede bus. Tenzij het inhaalmanoeuvre al vóór uw halte plaatsvond. Als er een zee van plaats is in de eerste bus en de tweede zit overvol, dan neemt u toch beter de eerste bus.

Simuleren maar!

Op deze website kunt u zelf een simulatie uitvoeren.

Twee bussen rijden eenzelfde traject met vier haltes. U kan zelf Ă©Ă©n van de bussen een vertraging bezorgen.

Zelfs een kleine vertraging leidt al binnen enkele haltes tot een overvolle eerste bus en een lege tweede bus er vlak achter.

Meest gelezen