"Brussels Airport heeft weinig geleerd van stroomstoring vorig jaar"

De passagiers en luchtvaartmaatschappijen zijn niet tevreden over de communicatie van Brussels Airport na de stroomstoring vanmorgen. Na een soortgelijk incident vorig jaar was nochtans beterschap beloofd. "Ik stel vast dat er weinig is veranderd", zegt luchtvaartexpert Luk De Wilde Volgens Brussels Airport vallen beide situaties niet met elkaar te vergelijken.

"We hebben heel wat ongenoegen vastgesteld bij de luchtvaartmaatschappijen en de passagiers", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. "Er was na de vorige stroomstoring beloofd dat er zou geïnvesteerd worden in een betere dienstverlening en de communicatie. Daar hebben we vanmorgen weinig van gezien." De Wilde benadrukt wel dat het niet evident is om precieze informatie te geven, omdat de luchthaven bij dergelijke problemen afhankelijk is van externe factoren.

De stroomstoring is op een erg vroeg uur begonnen, waardoor het niet evident was om voldoende mensen te hebben om én de herstellingen uit te voeren én de luchtvaartmaatschappijen en passagiers goed op de hoogte te houden. "Ik stel wel vast dat er in een jaar tijd nauwelijks iets is veranderd. Er is weinig geleerd uit wat er zich vorig jaar heeft afgespeeld."

De Wilde hekelt ook dat er veel in nieuwe gebouwen en in winkels is geïnvesteerd, maar weinig in operationele mogelijkheden zoals stroomvoorziening en communicatie. "Dat is overigens geen probleem van Brussels Airport alleen, maar van alle luchthavens."

(lees verder onder de foto)

Luchtvaartmaatschappijen: "Eerste communicatie pas na meer dan een uur"

Luchtvaartmaatschappijen zijn niet te spreken over de stroomonderbreking op zich en de communicatie die de luchthaven er rond heeft gevoerd. Naar verluidt zijn de luchtvaartmaatschappijen pas een uur na het begin van de problemen op de hoogte gebracht. Die maatschappijen waren intussen al op de hoogte van de problemen via de piloten van de landende vliegtuigen, omdat de lampen op de landingsbaan niet meer brandden.

De onderbreking kost de luchtvaartmaatschappijen ook handenvol geld. De bedrijven moeten volgens de Europese regelgeving vanaf een bepaalde vertraging compensaties aanbieden aan hun passagiers. Ook bij stakingen en technische problemen. Voor luchthavens zijn die regels er niet. Als bijvoorbeeld zoals vandaag de stroom uitvalt, dan is de luchthaven niet wettelijk verplicht om een compensatie aan te bieden.

Naast compensaties voor vertragingen staan de luchtvaartmaatschappijen ook voor de logistiek moeilijke -en peperdure- opdracht om alle bagage die nu is achtergebleven op de luchthaven van Zaventem alsnog op hun bestemming te krijgen. Deze stroomonderbreking zou sommige luchtvaartmaatschappijen miljoenen euro's hebben gekost.

(lees verder onder de afbeelding)

Brussels Airport: "In toekomst beter organiseren"

Bij Brussels Airport wordt toegegeven dat niet alles ideaal is verlopen. "We weten dat er een gebrek was naar communicatie naar bepaalde passagiers", geeft woordvoerster Anke Fransen toe in het middagjournaal. "De informatie stroomde niet altijd of te laat door. We gaan in de toekomst bekijken hoe we dat beter kunnen organiseren."

(lees verder onder de video)

De vergelijking met de stroomstoring vorig jaar die De Wilde maakt, gaat volgens Fransen niet op. "De twee situaties zijn niet met elkaar te vergelijken", zegt ze vanmiddag telefonisch. "Vorig jaar is de stroom even volledig uitgevallen. Vandaag hebben de noodgeneratoren het overgenomen, maar hadden we een probleem met het bagagesysteem."

Opnieuw wordt benadrukt dat de problemen van vandaag zullen worden meegenomen in hun analyse om dit in de toekomst te voorkomen.

Meest gelezen