Zelfrijdend busje (zonder passagiers) gedemonstreerd op Zaventem

Op de luchthaven van Zaventem heeft een zelfrijdende, elektrische bus vandaag zijn eerste meters afgelegd. De Lijn en de Brussels Airport hopen er vanaf midden 2021 effectief werknemers en reizigers mee te vervoeren op het luchthavendomein. 

De zelfrijdende bus, gebouwd door de Nederlandse onderneming 2GetThere, is op dit moment alleen voor demonstratieritten op Brussels Airport. Op een afgesloten stuk parking toonde de bus vandaag zijn kunnen, zoals rijden tussen haltes, en vertragen en stoppen wanneer iemand op het traject staat.

Passagiers vervoeren is nog niet voor morgen. De Lijn en Brussels Airport hopen binnen een jaar een testfase te kunnen opstarten. Daarbij zal één busje getest worden tussen ander verkeer op Brucargo, de vrachtafdeling van de luchthaven. Die fase, nog zonder passagiers, dient om het voertuig in alle omstandigheden te kunnen testen.

(lees verder onder tweet met beelden van de demo-rit)

Als alles goed verloopt, zouden er vanaf midden 2021 ook echt reizigers kunnen opstappen, zegt Barbara Demaire, die het project leidt voor Brussels Airport. Het plan is om dan met negen dergelijke busjes, elk goed voor acht zitplaatsen en maximaal een twintigtal passagiers, om de vier minuten een rit aan te bieden tussen de luchthaventerminal en Brucargo. Werknemers kunnen dan bijvoorbeeld met de trein naar de luchthaven gaan en vandaar met busje naar hun werk op Brucargo. En reizigers kunnen parkeren op Brucargo en met busje tot aan de terminal gaan.

De zelfrijdende voertuigen zouden op het traject van 5 à 6 kilometer de lijnbussen vervangen die er momenteel rijden. Ze zouden een gemiddelde snelheid halen van 20 tot 25 kilometer per uur, stops inbegrepen.

De voertuigen kennen hun traject dankzij magneten in de weg en ze scannen de omgeving via ingebouwde sensoren. Vanuit een centrale zal een dispatcher de busjes in het oog houden, kunnen ingrijpen indien nodig, met inzittenden of omstanders communiceren.

Visitekaartje

"Dit is een visitekaartje waarmee we bewijzen dat we het voortouw nemen in autonoom rijden", zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) die bij de demonstratie aanwezig was. "We kunnen er meer aanbod mee creëren, de klok rond en tegen scherpere prijzen (want de loonkost van de chauffeurs valt weg)", aldus Weyts. "Bovendien zijn computers betere chauffeurs dan wijzelf."

"Zelfrijdende voertuigen zullen mee de toekomst van het vervoer uitmaken, ook van het collectief vervoer", zei De Lijn-topman Roger Kesteloot. Hij wees op de combinatie van hoge frequentie en korte wachttijden die met de elektrische busjes mogelijk zal zijn.

(lees verder onder de tweet van Brussels Airport-topman Arnaud Feist)

Arnaud Feist, de topman van Brussels Airport, hoopt dat op die manier meer werknemers van bedrijven op de luchthaven en meer reizigers voor het openbaar vervoer zullen kiezen. Tegen 2040 zou de helft van alle verplaatsingen van en naar de luchthaven met openbaar vervoer of fiets moeten gebeuren, tegen 20 procent nu, aldus Feist. Aan de testfase van het project hangt een prijskaartje van 1,5 à 2 miljoen euro.

Vervoer met zelfrijdende busjes is niet nieuw. 2GetThere heeft bijvoorbeeld al voertuigen rijden in Abu Dhabi. Maar meestal rijden die in een eigen bedding, terwijl het op de luchthaven de bedoeling is dat de busjes tussen ander verkeer zullen rijden.

Meest gelezen