Beeld: Mars

M&M's-personages zijn dan toch niet "te woke", bedrijf bekent "reclamestunt voor Super Bowl"

De pratende en bewegende M&M's-snoepjes verdwijnen dan toch niet uit de reclames in de Verenigde Staten. Producent Mars wou de bekende snoepwoordvoerders zogezegd schrappen omdat ze te veel polarisatie veroorzaakten: voor een deel van de conservatieve rechterzijde in de Verenigde Staten zijn de figuurtjes al een tijdje te "woke". Het bedrijf bekent nu dat de mededeling past in een publiciteitsstunt voor de Super Bowl. 

Vorige week gaf fabrikant Mars Incorporated  te kennen dat het de beroemde snoepwoordvoerders van M&M's uit hun reclame zou schrappen. Nu komt het bedrijf daarop terug. "De communicatie maakte deel uit van een uitgebreide campagne, in de aanloop naar de Super Bowl op zondag 12 februari", klinkt het. De American football-finale is het best bekeken tv-evenement van het jaar in de Verenigde Staten, en daar zal het bedrijf de ontknoping van de campagne dus bekendmaken. "Zowel de vernieuwde personages, als zij die het afgelopen jaar gelanceerd zijn, blijven de officiële woordvoerders van het merk."

"M&M's zijn woke geworden"

De karakters liggen al enige tijd onder vuur bij een deel van de conservatieve rechterzijde in de Verenigde Staten, die ze te "woke" en gepolitiseerd noemden. M&M's liet weten dat ze niet hadden verwacht dat de figuurtjes zo zouden polariseren. "Dat was het laatste wat we wilden, want ons doel is net om mensen samen te brengen. We dachten niet eens dat de veranderingen op zouden vallen. Daarom hebben we beslist om er tot nader order een punt achter te zetten." De geanimeerde snoepjes werden in de nieuwe reclamecampagnes vervangen door de Amerikaanse comédienne en actrice Maya Rudolph.

Fox News

Vorig jaar rond deze tijd wijdde Tucker Carlson, een politieke commentator van de conservatieve Amerikaanse tv-zender Fox News, een onderdeel van zijn uitzending aan hoe een cartoon die M&M'S gebruikte om reclame te maken, opnieuw was ontworpen om "minder sexy" te zijn. De groene M&M had toen haar laarzen verruild voor sneakers.

Afgelopen weken was het weer zover. Het begon met de lancering van een nieuw figuurtje in september, namelijk een paarse M&M. Het ging om het derde vrouwelijke personage, na de groene en bruine M&M. De paarse M&M's stond volgens het bedrijf voor "aanvaarding en inclusie".

Paars staat symbool voor steun aan de LGBTQIA+-gemeenschap. De komst van de paarse M&M leidde tot kritiek: conservatieve stemmen beschuldigden Mars ervan het chocoladesnoepje in te zetten om aan politiek te doen. Volgens hen waren de snoepjes "woke" geworden. 

In het kort: wat is "woke"? Woke is een term uit de Afrikaans-Amerikaanse cultuur, afgeleid van "awakening". Letterlijk betekent dat: je wordt wakker, je bewustzijn is verscherpt. Met die term klopte de Afrikaans-Amerikaanse gemeenschap zich op de borst. Het moest gedaan zijn de tweede viool te spelen, ze zou racisme niet meer pikken. 

De term woke duikt ook op rond andere grote thema's, zoals de klimaatverandering, of bij andere minderheden die in het verleden belachelijk zijn gemaakt, zijn uitgesloten, of gediscrimineerd, bijvoorbeeld op basis van hun seksuele voorkeur of genderidentiteit. Als je dat samenneemt, heb je de aandachtspunten van de woke community.

"De paarse M&M is obees"

Daarnaast hadden de groene en bruine M&M in een andere advertentie elkaars handen vast. "De groene M&M heeft dan wel haar laarzen terug, maar is nu blijkbaar lesbisch", zei Carlson daarover op Fox News. "En de paarse M&M is obees."

Beeld: Fox News

Het werd een veelbesproken onderwerp op de zender. "Zullen M&M's nog smelten in je handen als ze zich identificeren als transgender", vroeg iemand zich af. Iemand anders waarschuwde dan weer dat de groene M&M niet te vertrouwen is. "We moeten vluchten van vrouwen als de groene M&M. Ze is een opportunistische bitch." Nog iemand anders at voor de camera M&M's op en vroeg zich bij elke kleur af welke geaardheid die had.

Meest gelezen