Verplicht deuren sluiten en lichten uit: zo moeten Brusselse bedrijven, winkels en restaurants energie besparen

Na elf uur 's avonds geen neonreclame meer, een verbod op terrasverwarmers en de deur moet tijdens koude dagen verplicht dicht: op deze manier verplicht de Brusselse regering winkels en restaurants vanaf januari om energie te besparen. Dat meldt Brussels minister van Klimaattransitie en Energie Alain Maron (Ecolo).

De maatregelen zijn verplicht voor ondernemingen vanaf januari 2023. Concreet moeten horecazaken, handelszaken en bedrijven onder meer de deur sluiten om zo min mogelijk energie te verspillen.

Neonreclames en verlichting van etalages moeten ook verplicht uit tussen 23 uur en 6 uur. Dat geldt niet voor nachtwinkels of apotheken van wacht die na 23 uur nog open zijn. De binnenverlichting in winkels en kantoren moet ook worden uitgeschakeld. Wel hebben burgemeesters de mogelijkheid om uitzonderingen toe te staan "als de veiligheid dat toelaat", klinkt het.

Voor horecazaken zal in het hele Gewest een verbod gelden voor terrasverwarmers, zowel op elektriciteit als op gas. Op plaatsen waar verwarmingstoestellen "noodzakelijk zijn voor het welzijn van de werknemers", blijven ze wel toegestaan. Terrasverwarmers zijn ook nog toegelaten op gesloten terrassen of in gesloten ruimten waar tijdelijke evenementen plaatsvinden, zoals kermisactiviteiten en culturele of sportevenementen.

Concrete acties

Het besluit kwam er na overleg met Brupartners en de Raad voor het Leefmilieu. Dankzij het besluit zal iedereen energie besparen, aldus de minister. "De Brusselse gezinnen, de overheid en nu ook de privésector."

"In het licht van de crisis stellen deze collectieve en solidaire oplossingen ons in staat om de druk op ieders rekeningen te verlichten", aldus minister Alain Maron. "Met deze campagne steunen we ondernemingen die zich samen met hun werknemers inzetten en concrete acties ondernemen tegen energieverspilling. Ik ben ervan overtuigd dat we samen het verschil kunnen maken.”

Het kabinet van Maron lanceert hiermee de campagne "Switches down, Brussels up". Meer info kun je terugvinden op de website brussselsup.brussels.

Meest gelezen