Siemens AG

Trucks onder elektrische bovenleiding zoals trams? "Oplossing voor klimaat", zegt UAntwerpen

Vrachtwagens onder bovenleidingen laten rijden op de snelweg is een rendabele klimaatoplossing voor Vlaanderen. Dat zeggen onderzoekers van de UAntwerpen. "Elke euro die je hierin investeert, verdien je 8 keer terug", klinkt het. 

Het ziet er een beetje vreemd uit: een truck die zoals een tram of een trein stroom krijgt via een bovenleiding.  Het kan nochtans een rendabele klimaatoplossing zijn, zeggen onderzoekers van de UAntwerpen op basis van de eerste resultaten van een project bij 30 bedrijven. Dankzij de elektrische bovenleiding rijden trucks emissievrij en kunnen ze tegelijkertijd hun elektrische batterij opladen. De druk op de sector om duurzamer te werken zonder fossiele brandstoffen neemt toe.

Haalbaar op Vlaamse snelwegen?

De studie van de UAntwerpen heeft berekend wat het kost om Vlaamse snelwegen van zuke bovenleidingen te voorzien. “De investering voor een uitgebreide dekking in Vlaanderen bedraagt minder dan 2 miljard. Dat klinkt veel, maar is met 0.8% van het BBP in Vlaanderen redelijk bescheiden”, aldus Raimonds Aronietis van de UAntwerpen. Elke geïnvesteerde euro kan op 20 jaar tijd 8,3 euro opleveren. 

Als het netwerk van bovenleidingen voor trucks er komt, kunnen volgens de onderzoekers alle industriële sites in Vlaanderen bereikt worden, zelfs door trucks met de kleinste batterijcapaciteit van 100 kWh.

Vlaanderen mag deze boot niet missen en kan al nadenken over geschikte trajecten rond de havens

Pol Caby, CEO Siemens Mobility

"Vlaanderen moet volgen"

Snelwegen met bovenleidingen zijn geen utopie. "In Duitsland zijn al enkele grote projecten ontwikkeld en in onder meer Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt dit grondig bekeken", zegt Pol Caby van Siemens Mobility. Siemens is een van de partnerbedrijven in het onderzoek met ervaring in de uitbouw van bovenleidingen. "We hopen dat Vlaanderen de boot niet mist. Er kan nu al op zoek gegaan worden naar de meeste geschikte trajecten voor gelijkaardige projecten, bijvoorbeeld in de omgeving van onze havens”, besluit Caby. 

Het onderzoek van de UAntwerpen werd uitgevoerd voor de VIL, dat is het Vlaamse innovatiecentrum voor de logistieke sector.

Siemens AG

Meest gelezen